تورهای داخلی و خارجی

رفتن به سفر از بهترین اتفاقاتی است که در طول زندگی مان تجربه می کنیم. سفر کردن ما را با انسانهای تازه، آداب و رسوم مردمان و کشورها، فرهنگ ها و زیست بوم ها، غذا ها و اقلیم های مختلف آشنا می کند. در نهایت این تجربیات به شناخت بهتر ما از خودمان و درک بهتر نسبت به زندگی منجر می شود.
برای رفتن به سفر، روشها و مسیرهای مختلفی وجود دارد. گاهی بهترین روش استفاده از وسیله نقلیه شخصی است و گاهی ترجیح می دهیم از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، قطار و هواپیما استفاده کنیم. گاهی سفر را به صورت انفرادی و گاهی با خانواده و دوستان تجربه می کنیم.  گاهی مقصد تفرجگاه ها مناطق طبیعی و بکر است و گاهی هدف ما از سفر بازدید از امامن تاریخی و فرهنگی است.
در هر حال، استفاده از تورهای مسافرتی، همیشه یک گزینه جذاب برای برنامه ریزی یک سفر خاطره انگیز و پر هیجان است.

خرید تور مسافرتی

تورهای مسافرتی معمولا توسط آژانس‌های مسافرتی و گردشگری دارای مجوز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارائه می‌شوند.تورها شامل خدماتی مانند تامین هتل یا اقامتگاه، صدور ویزا، خدمات ترانسفر، بیمه مسافرتی، تور لیدر و بلیت جاذبه‌های گردشگری می‌شود.
با استفاده از تورهای مسافرتی ارائه شده می‌توانید در وقت و حتی هزینه خود صرفه‌جویی کنید و از تجربیات برگزار کنندگان این تورها بهره مند گردید.در غیر این صورت جها برنامه ریزی سفر خود لازم است که به‌طور جداگانه خدمات مورد نیاز خود را خریداری کنید. 
به طور مثال جهت سفر به جزیره کیش، لازم است که بلیت هواپیماو هتل مورد نظرتان را رزرو کنید. و نکته مهمی که ممکن است اتفاق بیفتد این است که در زمان مد نظر شما بلیت پرواز یا هتل متناسب با بودجه شما را نتوانید پیدا کنید.حال تصور کنید هدف شما سفر به یک کشور خارجی است و مواردی مانند ویزا، پروازهای غیر مستقیم و ... نیز به خدمات مورد نیاز شما اضافه شود. این مساله و مواردی نظیر آن، بر برنامه ریزی و کیفیت سفر شما تاثیر مستقیم و بسزائی خواهد داشت. اینجاست که ارزش یک آژانس گردشگری معتبر نمایان می گردد.
آژانس‌های مسافرتی، با چارتر کردن پروازها، رزرو اتاقهای یک هتل و روش های دیگر می توانند خدمات را با کیفیت و قیمت مناسب تری ارائه نمایند.البته خدمات ارائه شده در تورهای گردشگری به نوع تور بستگی دارد. 

 

انواع تورهای گردشگری

تورهای گردشگری را می‌توان براساس عوامل و پارامترهای مختلف تقسیم‌بندی کرد. بعنوان مثال بسته به این‌که می خواهید به خارج از کشور بروید و یا قصد مسافرت در داخل کشور را داشته باشید، انتخاب شما تورهای داخلی یا خارجی را خریداری می کنید.

تورهای گروهی

اگر تمایل به سفر با دوستان و خانواده داشته باشید، می‌توانید تورهای گروهی که توسط آژانس های مسافرتی ارائه می شود را خریداری کنید. در تورها شما می‌توانید برنامه سفر مورد نظرتان را طراحی کنید و آژانس مسافرتی خدمات موردنظر شما در تور را متناسب با نیاز و علایق‌ شما رزرو می‌کند. اگر هم تمایل به شرکت در تورهای گروهی عمومی  داشته باشید، باید تورهای گروهی عمومی یا زمان بندی شده خریداری نمایید.

تور طبیعت گردی و تاریخی

اگر طبیعت گرد هستید و دوست دارید که جاذبه های طبیعی را ببینید و از طبیعت لذت ببرید یا در اقامتگاه های بوم گردی اتاق بگیرید، باید تورهای طبیعت‌گردی را رزرو نمایید. همچنین اگر تمایل به مشاهده  از جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی یک مقصد خاص بازدید کنید، می‌توانید تورهای فرهنگی و تاریخی را رزرو و خریداری نمایید.

تور ورزشی

یکی از انواع تورهای گردشگری، تورهای ورزشی هستند. مثلاً اگر قصد شرکت در یک رویداد ورزشی مثل جام جهانی و یا دیگر رویدادهای ورزشی داشته باشید، گزینه پیش روی شما، تور ورزشی است. 
تور ماجراجویانه
تورهای ماجراجویانه یکی دیگر از انواع تورهای گردشگری را شامل می‌شوند. در این‌گونه از تورها، هدف هیجان بیشتر برای مسافران است و برنامه های آن تور برای این موضوع طراحی‌شده است که مسافران هیجان بیشتری را تجربه کنند. این تورهای ماجراجویانه عمدتاً متمرکز بر سفر به مناطق کمتر شناخته‌شده و یا سفر ماجراجویانه در دل طبیعت است. تورهایی که موضوع آنها غارنوردی، دره نوردی، سنگ‌نوردی و ورزش‌های هیجانی این‌چنین گنجانده شده‌است را می‌توان جزء تورهای ماجراجویانه دانست.